…překvapilo mě, že stonožka je tak tenká a má na každém článku dvě nohy …nikdy předtím jsem neulovil roháče …viděla jsem poprvé pijavici a některé brouky …šáhla jsem si na řasu žabí vlas …teď už vím, co je nymfa jepice… a existuje vodní beruška…
To jsou některá AHA žáků 4.B v závěru lekce, kdy jsme ve školní zahradě lovili a určovali bezobratlé živočichy. Bádali jsme ve dvou skupinách – jedna zkoumala život ve stínu (pod špalky a kameny) a druhá pátrala v jezírku. Své objevy jsme pojmenovali podle obrázkových určovacích klíčů, popsali je a nachystali výstavku. Děti lovení velmi zaujalo. Překvapilo je, že našly takové živočichy, které ještě nikdy neviděly. Detaily, kterých by si čtvrťáci na obrázku v učebnici asi nevšimli, také ztvárnili z přírodnin.
Poznávali jsme bezobratlé pomocí přímého kontaktu v jejich přirozeném prostředí. Naučili jsme se je hledat, chytat a pozorovat. Obyčejní a běžní i vzácní a mizející bezobratlí se dají spatřit všude kolem. Stačí se dobře dívat!