Jaké by to bylo ocitnout se na pustém ostrově? Dokázal bych se o sebe postarat? Jak bych se zorientoval v neznámém prostředí? Jak bych si zajistil potravu? Možná jsou to otázky, které nás všechny napadaly při čtení Robinsona Crusoe a podobných dobrodružných příběhů.
V rámci realizace projektu Mistři kolegiální podpory v oblasti přírodovědné gramotnosti v ZŠ Rousínov jsme přemýšleli, jak by celé naše snažení mohlo vyvrcholit společně s žáky. Jednu z kolegyň napadalo, že bychom i s využitím povinné četby v sedmém ročníku, Robinsona Crusoe, mohli vymyslet pro sedmáky a sedmačky dobrodružnou hru v neznámém prostředí. V průběhu několika měsíců jsme žáky v rámci různých předmětů méně či více nápadně připravovali na to, aby tuto jednodenní výpravu ve vzájemné spolupráci zvládli a v reálných situacích aplikovali, co se ve škole naučili.
Na 18. a 19. června jsme v oblasti na jižním okraji Přírodního parku Říčky, v údolí Hostěnického potoka kolem chaty Jelenice, naplánovali akci pro třídní kolektivy všech sedmých tříd. Po cestě od autobusu k chatě žáci pátrali po vzkazech od Robinsona a následně řešili různorodé úkoly. Hledali indicie, které je přivedou k pokladu, jehož nalezením celý den vrcholil. Stavěli mohylu z kamenů, kreslili mapu oblasti, poznávali kosti neznámých živočichů, luštili vzkaz napsaný Morseovou abecedou a především také hledali potraviny, z nichž si pak sami uvařili jídlo. Celý den se museli obejít bez mobilního telefonu a (až na jednu jedinou výjimku) to zvládli bez větších problémů.
Z jejich zpětné vazby vyplynulo, že vaření bylo nakonec to, co je bavilo nejvíc. Užili si také plavbu na voru (který si dopředu sami vyrobili) pro klíč od pokladu i další činnosti. Celkově žactvo hodnotilo akci jako povedenou, jako „zase trochu něco jiného“, někteří ve zpětné vazbě dokonce poznamenali, že „připravit to muselo dát hóóódně práce“, což je nepochybně pravda. Objevil se také názor, že by se podobná hra hodila možná ještě více pro mladší děti. Hodně oceňovali vybranou lokalitu, kterou vnímali jako velmi vhodnou.
I v letošním školním roce budeme přemýšlet nad tím, jak dětem vyučování zpestřit, jak je vytáhnout z jejich komfortní zóny a přimět je spolupracovat. Ideálně venku v přírodě, rozhodně mimo školní lavice. K tomu všemu hra pracovně nazvaná Robinson zcela jistě vedla.
Za realizační tým sepsal, Jan T.