Víkend otevřených zahrad s čičorkou a čičorečkou

autor: | Čvn 16, 2016 | Školní aktuality

Víkend otevřených zahrad s čičorkou a čičorečkou

Přes šest desítek návštěvníků využilo pozvání a za příjemného počasí vstoupilo v sobotu 11. června 2016 doširoka otevřenou bránou do TyMyJáNového zahradního světa. Komentovaná prohlídka zájemcům přiblížila principy přírodní zahrady a seznámila je se vznikem, budováním a dnešním stavem místa. A protože jsme byli v zahradě školní, otázky na sebe nedaly dlouho čekat. Proč roste na jednom záhonu více druhů rostlin? Má v přírodní zahradě místo trávník? Opravdu na školní budově hnízdí poštolky? Nevadí tu krtci? Odvážní posluchači, kteří přijali hru na hledání odpovědí, si za odměnu odnášeli do své zahrádky semínka květin a bylinek.
Jak praví učitel národů – škola má být hrou. Každý si mohl procvičit své smysly při poznávání přírodnin hmatem za odborné asistence malé Verunky. Zopakování vývojových stádií včely a rosničky hravě nabízelo skládání puzzle dílků pod vedením usměvavé Petry. Ivka s Luckou na botanické zastávce u rozkvetlé louky pomáhaly řešit otázku Co tu kvete? Odborná literatura prozradila jak vypadá čičorka pestrá, svízel povázka, úročník bolhoj, štírovník růžkatý a další rostliny. Zkrátka nezůstali ani živočichové. V zoologickém koutku se nechali pod patronátem Sofie prohlédnout pomocí lupy střevlíci, svinky, krtonožka, znakoplavka, lumek a několik pijavek. V altáriu celé odpoledne modelovaly zručné ruce Ivy, Sylvy a Marušky části budoucího totemu. Vzniká z keramické hlíny zdobený reliéfy z listů, květů a plodů rostlin, které u nás rostou. Přírodní zahrada je královstvím ještěrek, sýkorek, čmeláků, hlemýžďů a dalších obratlovců a bezobratlých. Kousek zahradního světa si domů mohly odnést i děti, které si s pomocí Míši vyrobily zvířátka z přírodnin.
Posledním hostem byl žluťásek čičorečkový, který přilétl s podvečerními slunečními paprsky. Voňavou čičorku bezpečně poznal…

Ohlasy návštěvníků:

  • “Děkuji za inspiraci pro budování naší školní zahrady,” napsala paní učitelka z Morkovic.
  • “Krásná zahrada s přívětivou atmosférou. Škoda, že už sem nechodím do školy,” poznamenala bývalá žákyně naší školy Markéta.
  • O generaci mladší Ema doplnila: “Super zahrada! Škoda, že mám alergii.”

Odpovědi na otázky v úvodu textu:

  • Vhodně kombinované rostliny (zelenina, byliny, okrasné rostliny,…), které rostou na jednom záhonu si vzájemně prospívají, nevyčerpávají jednostranně půdu a mohou odpuzovat případné nežádoucí organizmy.
  • Lepší než intenzivně pěstovaný trávník je pestrá květnatá louka (domov živočichů, mikroklima, menší pracnost s údržbou, nepoužívání chemických prostředků).
  • Na škole mají hnízdo tři páry poštolek a vyvádějí mladé. Poštolky udržují biologickou rovnováhu, loví např. hlodavce v zahradě.
  • Každý organizmus má své místo v ekosystému. I krtek. Zeminu, kterou vyhrabává, využíváme při pěstování rostlin.

Mgr. Hana Pivečková

Zpět

Rubriky Nedávné příspěvky Archivy